Friday, June 06, 2008

Fortfarande andra dagen

Fortfarande andra dagen, fortfarande fredag.

Utanfor hotellet stryker det omkring en forvildad katt ibland. Jag ser den oftast pa morgonen nar kyrkklockan har vackt mig. Nar man narmar sig katten spelar den dodstrott for att fa vara ifred. Man ser att den spelar for att ingen vettig varelse kan ju ha nagot emot att smyga omkring i gryningen.

Nu later det som att jag ar sur pa att kyrkan ringer sa tidigt, men det ar faktiskt inte sant. Den ar min raddning. Jag kan inte fa klockradion att sluta tjuta utan att dra ur sladden nar jag har satt den pa vackning. Och när jag drar ur sladden maste jag stalla om tiden pa fanstyget.

Det ar forresten ganska svart att fa en skarp bild av katten av nagon anledning, men har ar i alla fall en bild fran lite senare nar den smairriterat glor pa en pojke som absolut ska leka med den. Pojken tittar inte pa mig, utan pa sin mamma som star bredvid mig och inte har nagot emot att den lille alsklingen smyger sig pa ett vilt djur med klor och huggtander.



Byn har ungefar 600 innevanare. Fast jag misstanker att myndigheterna raknar dubbelnamn tva ganger och lägger pa den genomsnittliga hotellbelaggningen, och att siffran darfor kan vara en smula overdriven. Pa bilden syns byns supermarket. Den är ungefär lika djup som bred. De har åtminstone Coca Cola i sortimentet, utover den lokala aspartamförgiftade kopian Cockta, sa jag ar nojd. Priserna ligger dock nagot over de man ar van vid fran Sverige, utom nar det galler det enklaste alkoholhaltiga sortimentet.



Idag tog jag en promenad efter lunchen for att smalta maten och se mig omkring. Det ar kanske ingen spoiler att saga att jag sag trad och berg och mer trad overallt. Jag gick anda till stadsgransen och tillbaka. Sa nar jag kom hem 18 minuter senare var det skont med en iskall cola. Pa vagen stannade jag och tittade pa nagra sma sma valpar som trodde att deras syskons svans och bakben var mammans spenar. Till syskonets fortret skall jag val tillagga. Mamman plockade upp en pinne i munnen och viftade glatt pa svansen nar hon fick syn pa mig. Men nar jag inte ville oppna buren och leka med henne borjade hon smamorra efter en stund. Hundar alltsa.




Ikvall skall den kanda gamla rockstjarnan Shirley Roden upptrada i byn. Jora, dar missar ni nagat stort. Biljetterna kostar 5 euro, men jag maste kopa nya skor pa mandag, sa jag maste nog tyvarr missa evenemanget om jag ska halla min budget.



Okej det ar kanske inte bara for att jag behover nya skor jag hoppar over det. Men jag missar sakert vinfestivalen med rockbandet Elvis Jackson och DMP Kingston i grannstaden imorgon ocksa.



Det ar lite trakigare, aven om jag har smakat pa vinet och kanske inte tycker att det ar värt en festival. I varje fall inte om man inte gor en antikfestival av det. Jag forestaller mig att vinet pa Platons symposion kan ha smakat pa det viset. Det ar en blanding av 2-3 olika vinsorter som anses fa mycket battre egenskaper tillsammans an var for sig. Helst utan lagring ocksa. Jag vill inte smaka pa vinerna var for sig om man sager sa. Men hur nice vore det inte med langos nu!?


Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home

Bloggtoppen.se